Augmented reality…
is technologie
Aard herkomst | leenwoordgroep |
---|---|
Vroegste datering | 2008 |
Brontaal | Engels |
Vorm in brontaal | augmented reality |
Betekenis in brontaal | idem |
Datering in brontaal | vroege jaren negentig |
Samenhangende woorden (betekenis) | ambient intelligence; cyberspace; gemengde werkelijkheid; interrealiteit; mixed reality; virtual reality |
Vorm | Afbreking | |
---|---|---|
Enkelvoud | augmented reality | aug.men.ted re.a.li.ty |
Niet-officiële variant | Augmented Reality | |
Afkorting | AR |
Aantal lettergrepen | 7 |
---|---|
Hoofdklemtoon | 5de lettergreep |
Uitspraakwijze | Engels |
Type | zelfstandig naamwoord |
---|---|
Naamtype | soortnaam |
Geslacht | mannelijk of vrouwelijk |
Lidwoord | de |
Getal | geen meervoud |
Betekenisklasse | abstractum |
Type | in brontaal geleed |
---|---|
Toelichting | Van de Engelse woordgroep augmented reality 'toegevoegde realiteit'. |
Type | gelexicaliseerde woordgroep |
---|
Hyperoniem | realiteit; technologie |
---|---|
Synoniem | hyperrealiteit; toegevoegde realiteit |
Een leuk effect waarmee je gezicht er opeens heel anders uitziet, een Pokémon die plots over straat loopt, of meubels die je alvast in je woonkamer kunt plaatsen om te zien hoe ze in het interieur passen: augmented reality (AR) kent vele toepassingen.
Augmented reality onderscheidt zich op een belangrijk punt van virtual reality (VR). Bij VR wordt de gebruiker volledig afgesloten van de werkelijkheid en krijgt de kijker een digitale werkelijkheid voorgeschoteld. Bij AR is het juist de bedoeling dat je de echte wereld wel blijft zien, maar dat via technologie extra informatie wordt toegevoegd.
Augmented Reality is de gimmick-status inmiddels ruim ontstegen. Van games tot mode tot zakelijke avatars: negen toepassingen waar we het komende jaar meer van gaan zien.
In 2020 hebben we het gebruik en de verschillende toepassingen van augmented reality wederom zien groeien. Uiteraard heeft de wereldwijde pandemie die ontwikkeling iets geremd, maar alles behalve gestopt. Naar verwachting zijn er volgens AR-Insider eind 2021 dan ook zo'n 811 miljoen actieve mobile AR (apps, social, webAR) gebruikers.
Museum Kruithuis verbindt dan de belangrijkste onderdelen van de Zuiderwaterlinie, moet de samenhang tonen en inzicht geven in dit typisch Nederlandse concept van militair watermanagement. Het beleg van 1629 kan daarbij uitgebreid aan bod komen met een panorama en een diorama die het perspectief van de belegeraars en de belegerden verbeelden. Een en ander aangevuld met moderne technieken zoals virtual reality en augmented reality, om het bezoek voor jong en oud onvergetelijk te maken.
Domein | media, communicatie en telecommunicatie |
---|---|
Domein | ICT |
Tijd | neologisme |