Een female gaze…
is een perspectief
Aard herkomst | leenwoordgroep |
---|---|
Vroegste datering | 2014 |
Bijzonderheden | Het woord is de vrouwelijke pendant van de term male gaze, die al in de jaren zeventig van de vorige eeuw in het Engels voorkwam. |
Vorm | Afbreking | |
---|---|---|
Enkelvoud | female gaze | fe.male gaze |
Meervoud | female gazes | fe.male ga.zes |
Aantal lettergrepen | 3 |
---|---|
Hoofdklemtoon | 1ste lettergreep |
Uitspraakwijze | Engels |
Type | zelfstandig naamwoord |
---|---|
Naamtype | soortnaam |
Geslacht | mannelijk of vrouwelijk |
Lidwoord | de |
Betekenisklasse | abstractum |
Type | in brontaal geleed |
---|---|
Toelichting | Van de Engelse woordgroep female gaze. |
Type | gelexicaliseerde woordgroep |
---|
Hyperoniem | blik; perspectief |
---|---|
Androniem | male gaze |
Calamity Jane brengt een female gaze naar de reclamewereld. Het nieuwe reclamebureau van Kiona de Vries en Geerke Catshoek maakt korte metten met het stereotyperen van vrouwen in advertising.
Bestaat er zoiets als een female gaze in de documentaire? Na alle ophef over de ondervertegenwoordiging van vrouwen in de film besloot het IDFA de hand in eigen boezem te steken en te onderzoeken hoe het met vrouwen in de documentaire gesteld was. Maar als er zoiets als een vrouwelijke blik bestaat, hoe ziet die er dan uit?
Modern feminisme, belangrijk of een vies woord? Dat hoor je in de wekelijkse podcast van Fannie en Cath! Met iedere week twee nieuwe thema's en een gastcolumn. Stap in de auto met deze twee jonge ambitieuze vrouwen op weg naar werk! Deze week: wat is de female gaze eigenlijk? De vraag of vrouwen anders naar de wereld kijken dan mannen staat centraal. En hebben we een gastcolumn van columnist Marco Visscher.
5x Female Gaze. Op Tiktok was het even een trend: een korte parodievideo waarin een vrouw zich op Bouquetreeks-achtige wijze voortbeweegt. Of ze leest een boek in een bad met trillende boezem, terwijl ze langzaam haar lippen likt. #Writtenbyaman werd al snel een trend omdat het voor veel vrouwen maar al te herkenbaar was.
In de aanloop naar Internationale Vrouwendag organiseert Luxor op zaterdag 5 maart een lezing over de 'female gaze', de vrouwelijke blik, als tegenhanger van en reactie op de veelbesproken 'male gaze'. De lezing wordt gegeven door Henriëtte Poelman, artistiek leider en hoofdprogrammeur van het Internationaal Filmfestival Assen | Vrouw & Film.
In de filmwereld is slechts 11 procent van de regisseurs en 24 procent van de hoofdrolspelers in de grote films vrouw. Hoewel niet alle regisseurs een even zichtbare stempel achterlaten op hun werk, zijn hun keuzes allesbepalend voor het werk dat je te zien krijgt. Ze besluiten niet alleen wat je in het frame ziet, maar ook welke karakters een uitgediept verhaal krijgen. Dit is dan ook precies waar het bij de female gaze om gaat: het uitlichten van emoties, karakters en ervaringen vanuit het vrouwelijke perspectief. Doordat we voor én achter de camera meer mannen dan vrouwen zien, laten zij ook met name verhalen en karakters zien die aantrekkelijk zijn voor mannen. Daarom is de male gaze nog steeds de norm.
De oorlog tegen de male gaze, de mannenblik - waarin vrouwen worden gereduceerd tot object en worden betutteld, zoals de feministische theorie uit de jaren zeventig betoogde - bereikt een kritieke fase. Maar wat bedoelt IDFA nou met die &discHyphen;tegenovergestelde female gaze? Het is niet zo dat vrouwelijke documentairemakers zich verlustigen aan mannen.
Voorzetsel: in
In other news: op zaterdag 3 april ga ik in gesprek met Marijke Schermer tijdens literair festival Het Grote Gebeuren in Groningen; op 15 april verzorg ik een lezing over Tove Ditlevsen in Boekhandel Pantheon en 28 april komt er ook nog een lezing aan over de female gaze in film in het kader van de Studium Generale van Maastricht University. Alles online!
Want het probleem met de male gaze zit hem met name in het feit dat de geportretteerde in feite alle macht ontnomen wordt. Je bent open, bloot en decoratief, en hebt geen controle over hoe je verbeeld wordt. Deze 'non' van Jaimy Gail heeft echter geen enkele macht ingeleverd. Deze foto laat dan ook goed zien dat een toevoeging van de female gaze niet hoeft te betekenen dat het beeld volledig ontdaan wordt van iedere vorm van seks en erotiek.
Ik heb deze rauwe, bloederige en provocerende rape-revenge nog niet gezien, maar hij maakte aardig furore tijdens het Imagine Film Festival. En veel recensenten wereldwijd loven de manier waarop de debuterende Franse regisseur Coralie Fargeat de male gaze in het eerste gedeelte van de film genadeloos en doeltreffend omzet in een female gaze. Is Revenge de film die we nu nodig hebben van een filmmaker die we nu nodig hebben? Let's see and find out.
Tijd | neologisme |
---|