vorm van vermaak, bijvoorbeeld een tv-programma, waarin het leven wordt gevolgd van
mensen die in armoede leven, vooral gemaakt met de bedoeling dat de kijker zich om
het leven van die mensen kan verkneukelen
Armoedeporno…
is vermaak
[Functie]
dient ter vermaak
[Onstoffelijke inhoud]
brengt het leven van mensen in armoede in beeld
[Waardering]
wordt door sommigen beschouwd als schaamteloos
Je knapte uit je vel van emancipatiedrang. Soms verlang je weer naar die woelige dagen
dat je nog iets had op te bouwen. Wat je ook kwijtraakt: een nabij zicht op de mensen
die het niet lukt om op te klimmen, die aan de ongunstige kant van de kloof blijven
staan. Natuurlijk, je komt ze nog wel eens tegen in de armoedeporno waar media tegenwoordig
bol van staan. Maar je hebt ze niet meer als buren, klasgenoten, familieleden (gesteld
dat die ook maatschappelijk omhooggeschoten zijn). De ploeterende pakketjesbezorgers,
de arbeidsmigranten (al dan niet zonder legale verblijfsstatus) die met z'n tienen
in krappe appartementjes hokken, de vmbo'ers die als melaatsen ontlopen worden door
hoogopgeleid Nederland - ooit waren het mensen met wie je het klaslokaal, een maaltijd,
of een trappenhuis deelde.
In het Westen nemen reisbureaus na het succes van de film rondleidingen in de Indiase
sloppen in hun reisprogramma op. Toeristen met korte broeken en fototoestellen om
de nek trekken als voyeurs de sloppen in. 'Alsof de bewoners aapjes zijn. Het levert
niets op, en de mensen voelen zich vernederd', zegt hulpverlener Pankaj. In Mumbai
is de Federatie van Sloppenbewoners een proces tegen de producenten van de film begonnen.
De organisatie eist van de rechter dat het woord 'Slumdog' uit de titel verdwijnt.
Hond is een van de ergste scheldwoorden in het Hindi. 'Makers verrijken zich met armoedeporno
over de ruggen van de armen'.
Zoals Geldof in 1984 naar het journaal keek en verbijsterd was door de hongersnood
in Ethiopië uitgemergelde lichamen, kindergezichten vol vliegen zo stonden de kranten
in de begintijd van de industrialisatie vol horrorverhalen over stedelijke armoede.
De helft van de clichés over werkhuizen en armoede, zegt historicus Tim Hitchcock,
is afkomstig van Charles Dickens, de geestelijk vader van armoedzaaier Oliver Twist.
Het was niet zo erg als veel krantenartikelen wilden doen geloven. "Talloze stedelijke
ontdekkingsreizigers begaven zich naar de sloppenwijken, op zoek naar clichéverhalen
over armen die ze aan hun lezers konden opdissen", zegt Hitchcock. "Het had veel weg
van armoedeporno." Het publiek reageerde geschokt, wat de overheid dwong in te grijpen.